HIFI & MUSIK (SE) - Bengt Eriksson / 2017.03, #3
Visst går det att fundera på varför pianisten Mattias Nilsson valt att spela Du Gamla, Du Fria och återföra den till sitt ursprung: den Folkmelodi Från Västmanland som den var innan den upphöjdes till nationalsång? Folket kontra överheten, det lilla och det stora, socken och nation. Fast det kan ju också vara så att han spelar och man lyssnar på melodin just för att det är en vacker melodi?
Mattias Nilssons soloalbum “Dreams Of Belonging” innehåller genomgående vackra melodier. Spelstilen kan beskrivas som jazz utan komp och han själv som en jazzpianist som spelar klassiskt (eller tvärtom). Samt folktoner, som sagt. Flygelfingrarna söker sig också in i folk- och populärmusik, ibland blir det lite sakralt eller i alla fall pastoralt.
Titelspåret och ytterligare ett par stycken är egna kompositioner. I övrigt ett brett spektrum av melodier – som Serenade (av Ivar Widéen, kyrkomusiker och klassisk kompositör), Södermalm (Thore Swaneruds svenska jazzlåt), Gentle On My Mind (popcountrydängan av John Hartford) och At Frösö Church (Wilhelm Peterson-Berger).
Utifrån noterna låter Nilsson sina fingrar undersöka varje melodi, just den melodin. Toner mot rytmer, ska melodin låta som noterat eller? Små utvikningar och ”kompletteringar”, han tar själv plats i musiken, så tillbaks till notpappret. Känsligt, flyhänt och vackert spelat. Fint, fundersamt och tänkvärt. Sista meningen syftar både på pianist och lyssnare.