METROPOL | Härnösand, Sverige | 14 September, 2016 | ORKESTERJOURNALEN (SE) - Anders Olofsson
Sharón Clark (sång), Mattias Nilsson (piano), Hans Backenroth (bas), Joakim Ekberg (trummor)
Sharón Clark har normalt Washington DC som bas för sitt liv men turnerar över hela USA och Europa. Hon gästar oftast metropoler som Paris och Moskva men på onsdagskvällen var hennes scen belägen på Metropol i Härnösand. Sharón gör för tillfället en turné i Danmark och Sverige tillsammans med Mattias Nilssons Trio. Mattias på piano, Hans Backenroth kontrabas och Jocke Ekberg trummor, en tajt spelande trio.
Sharón har ett brett musikaliskt register, blues, jazz, evergreens, operett, populärmusik, inget är henne främmade. Hennes röst lämpar sig väl över hela registret. Den har styrka samtidigt som hon kan uttrycka sig finstämt med precision och medryckande känsla. På Metropol visade hon upp stora delar avsitt musikaliska kunnande och vann snabbt publikens gillande. Hon bjöd på låtar som Big City, Who Will The Next Fool Be, och I Cried For You. I flera låtar övergick hon medryckande till scatsång.
Kapellmästaren Mattias Nilsson höll lågmält väl ihop sin trio och det var bara i korta moment publiken kunde ana vilken skicklig pianist han är. Det var först i ett eget solonummer, Södermalm, från senaste skivan, som han briljerade utan att behöva ta ut svängarna på pianot, verkligen ett väl sammanhållet och harmoniskt pianospel. Mattias avslöjade även att han gått på Kappellsbergs musiklinje i unga år. Hans Backenroth på bas visade som vanligt varför han är en av de bästa, lekfullt trollade han fram snabba, intensiva solon med rytmik som verkligen svänger. Jocke Ekberg på trummor spelade lyhört med variationsrik teknik.
I konsertens extranummer bjöd Mattias och Sharón på en stillsam ballad och berättade om hur de mötts i NY för ett par år sedan och då kommit överens om att skapa en turné tillsammans i Sverige. Metropols neonljus blinkade och publikens ansikten utstrålade ett starkt gillande av en mycket minnesvärd konsert.